Voor Auto, onderdeel van Mobiliteit, zet de komende weken het thema online marketing centraal voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van onze blogs kan je zelf een online marketing plan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen. De onderwerpen die we gaan behandelen zijn:

Onderdelen thema Online Marketing

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis & CRM
  4. Website en content
  5. Digitaal adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?

Consumentengedrag

Het consumentengedrag verandert continu. Ook door corona is het consumentengedrag veranderd. Naast bedreigingen biedt de coronacrisis voor de mobiliteitsbranches ook voldoende kansen voor nieuwe innovaties en inkomstenstromen. Met name op het terrein van online en service is nog voldoende winst te behalen.

Ondernemers die regelmatig het consumentengedrag analyseren en op dit gedrag anticiperen zijn de winnaars van morgen. 

Mensen nog meer online actief

Door corona zijn er veel nieuwe online kopers bijgekomen. Steeds meer consumenten ervaren het gemak van online zoeken en kopen. Doordat consumenten meer thuis zijn, wordt er ook meer tijd aan internet besteed om informatie te verkrijgen. Het is belangrijk dat je als bedrijf online goed zichtbaar bent.

Wil je de actuele zoektrends van consumenten op Google in de gaten houden, kijk dan eens op de pagina van Google Trends en Rising Retail Categories.  Gebruik deze interactieve toepassingen om inzicht te krijgen in de snel opkomende productcategorieën bij Google Search, locaties en de meest voorkomende zoekopdrachten hierbij. De informatie wordt dagelijks aangepast aan de veranderingen bij Google Search. Ook kun je op specifieke zoektermen het zoekgedrag van consumenten bekijken.

Hieronder een voorbeeld van de zoekterm ‘elektrische fiets’.

De cijfers geven de zoekinteresse aan ten opzichte van het hoogste punt in het diagram voor de betreffende regio en periode. Een waarde van 100 is de piekpopulariteit voor die term. Een waarde van 50 betekent dat de term half zo populair is. Een score van 0 betekent dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze term.

Social media en mobiliteit: een prima match

Bijna alle consumenten zijn op social media actief. En wanneer jij nog niet op social media actief bent, weet dat jouw klant dat wel is. De inzet van social media kanalen is zeker niet alleen voor autobedrijven interessant. Ook tweewielerbedrijven (fiets, motor, scooter) en caravan en camperbedrijven kunnen online het verschil maken. Of het nu gaat om een jonge auto, een nieuwe e-bike of motor of het huren of kopen van een caravan of camper, social media is een prima medium om jouw zichtbaarheid te vergroten. Met de juiste digitale strategie en de juiste inzet van kanalen vergroot je jouw commerciële kansen.

Randvoorwaarde is wel dat verkopers social media actief oppakken, anders wordt het steeds lastiger om succesvol te kunnen zijn. En ook bij social media marketing moet rekening worden gehouden met het feit dat je niet snel even succes zal boeken. Social Media Marketing is een kwestie van het hebben van een lange adem, volhouders zullen uiteindelijk worden beloond.

Welke social media kanalen dragen bij aan de groei van jouw bedrijf? Natuurlijk kun je ervoor kiezen om met veel kanalen aan de slag te gaan. Naast het feit dat het veel van jouw marketingbudget vraagt, is het maken van duidelijke keuzes de beste strategie.  Belangrijk is om te weten hoe jouw doelgroep eruitziet en op welke kanalen jouw doelgroep zit. De leeftijdscategorie van jouw doelgroep is medebepalend voor op welk social media kanaal je actief wilt zijn. Het onderzoeksbureau Newcom.nl brengt jaarlijks het social media gebruik van Nederland in kaart. Aan de hand van de uitkomsten van dat onderzoek kun je opmaken op welke social media kanalen jouw doelgroep actief is.

Reviews spelen een belangrijke rol bij het aankoopproces

Consumenten delen ervaringen op het internet. Consumenten die in de oriëntatiefase zitten houden rekening met deze reviews. Het verzamelen van reviews is dan ook erg belangrijk. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe objectiever het beeld voor de consument wordt. Het helpt ook de vindbaarheid van jouw bedrijf op Google te vergroten.  

Naast positieve reviews zal je als bedrijf ook met negatieve reviews te maken krijgen. Dat is niet erg. In elk bedrijf worden er fouten gemaakt. Een negatieve review geeft je als bedrijf de mogelijkheid om te laten zien hoe je met kritieken van klanten omgaat. Wanneer je een negatieve review op een professionele wijze oppakt, kan dit juist een positieve impact hebben.

Consument eist geloofwaardigheid, authenticiteit en transparantie

De consument verwacht van bedrijven dat ze geloofwaardig, authentiek en transparant zijn. Dat vraagt om zorgvuldige communicatie. Vergeet niet dat consumenten onder andere via reviews informatie over jouw bedrijf via internet met elkaar uitwisselen. Zorg dan ook altijd voor een transparante en eerlijke communicatie en kom een gedane belofte altijd na.  

Consument is op zoek naar relevante content

Consumenten zijn voor het koopproces op zoek naar relevante content om beslissingen te kunnen nemen. Bij content marketing maak je online berichten zoals blogs, berichten op social media en video’s voor op jouw website of bijvoorbeeld YouTube. Met de berichten wil je zoveel mogelijk aandacht voor jouw merk, producten en diensten trekken.

Consumenten willen omnichannel bediend worden

Consumenten willen tegenwoordig producten online kunnen aanschaffen, maar in de winkel kunnen ophalen of terugbrengen. Ook het aankoop- en aftersales proces van auto’s, fietsen en andere voertuigen verloopt tegenwoordig via verschillende kanalen. Consumenten zoeken informatie over het product op de website of social media kanalen met hun mobiel, tablet of pc, stellen vragen via WhatsApp, e-mail en/of telefoon. Na het verkrijgen van de juiste informatie besluit de consument of hij een showroom wilt bezoeken of indien mogelijk direct tot een online aankoop overgaat.

Het communiceren via social media, e-mail, website en showroom (omnichannel) heeft een versterkend effect, wanneer je een perfecte verbinding tussen de kanalen hebt. Een goede omnichannel-strategie vraagt om een tijd, energie en geld, maar zal tot een betere klantbinding leiden. De klant kan namelijk altijd van zijn/haar favoriete kanaal gebruik maken en zal hierdoor niet afhaken.

Klik op vorige berichten inzake het thema Online Marketing

  1. Mobiliteitstrends met impact & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis & CRM
  4. Website en content
  5. Digitaal adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?